Loppukesän työrutistus

books-1680953_1280Kesätyöt kuuluvat olennaisena osana nuorten ja aikuisuuteen astumassa olevien ihmisten kesänviettoon. Ne tarjoavat aina niin tärkeää kokemusta, sekä hieman tienestejä, joilla opiskelijan arjesta saa himpun verran mukavampaa. Itse pääsin kokemaan kesätyöt kirjastossa juuri kesätyökauden lopussa, jolloin suurin osa vielä lukiossa ja peruskoulussa olevista ovat jo palanneet opinahjoihinsa.

Olen kaupungin kesätyöntekijöiden senioriliigaa, siis korkeakouluopiskelija. Alkukesän vietettyäni fyysisemmässä ”duunarityössä”, oli mukavaa päästä tekemään siistiä sisätyötä. Kirjastoon hakeminen oli hetken mielijohde, kuten oli paikan vastaanottokin, mutta päätöstä ei voi katua hetkeäkään.

Minulle henkilökohtaisesti tärkein kesätyön tarjoama hyöty on työkokemus. Sitä kirjastossa työskentely todellakin tarjosi. Jo ihan ensimmäisestä päivästä lähtien pääsin tekemään asioita, joita en ole aiemmin kesätöissä tehnyt. Aiemmat kesätyöni ovat olleet pääsääntöisesti fyysistä työtä, joissa asiakaskontaktia ei ole juuri lainkaan.

Asiakkaiden palveleminen on yksi kirjaston työntekijän tärkeimpiä taitoja, joten pääsin harjoittelemaan sitä oikein toden teolla. Alussa saattoi olla vaikeaa opastaa asiakasta oikean hyllyrivin kohdalle, tai auttaa esimerkiksi monistuskoneen käytössä. Taitoni hioutuivat kuitenkin nopeasti, ja loppujen lopuksi koen saaneeni oikein hyvän maistiaisen siitä, mitä hyvä asiakaspalvelu vaatii.

Kirjastossa työskentely ei ole kuitenkaan pelkästään ihmisten kanssa toimimista. Monia työtehtäviä tehdään jo aikaisin aamulla, ennen kirjaston aukeamista yleisölle. Tällaiset tehtävät vaativat usein järjestelmällisyyttä ja kärsivällisyyttä.

Lähes jokainen päivä sisälsi ainakin jonkin verran aineiston hyllyttämistä tai varattujen kirjojen etsimistä hyllyistä. Aakkoset eivät ole koskaan olleet vahvuuteni, ja usein olen joutunut hokemaan niitä päässäni muistaakseni oikean järjestyksen. Harjoittelu tekee kuitenkin mestarin, ja taitoni tällä saralla ovat kasvaneet huimasti. Aakkosten osaamistakin vielä tärkeämpää on järjestelmällisyyden taitaminen.

Opin tekemään työstäni mahdollisimman optimaalista, esimerkiksi etsimällä kerralla kaikki varastossa sijaitsevat varaukset, tai järjestelemällä hyllytykseen vietävän aineiston kärriin jo valmiiksi aakkosittain. Tämä kaikki voi tuntua hyvin simppeliltä ja itsestään selvältä. Todellisuudessa helpolta vaikuttava tehtävä voi vaatia paljonkin harjoittelua. Järjestelmällisyys on yksi tärkeimpiä taitoja nykypäivän informaatioyhteiskunnassa, jossa aika voi merkitä kirjaimellisesti rahaa.

Silloin tällöin pääsin tekemään myös hiukan tavallisesta poikkeavia hommia. Sain mahdollisuuden sähköisten ohjeiden tekoon kirjastolla käytössä olevien laitteiden tueksi. Sain myös nauttia kirjastosta poistettujen kirjojen tuhoamisesta, sekä kadonneiden kirjojen metsästyksestä, joka on myös tehtävä jossa järjestelmällisyyttä tarvitaan. Työskentely täällä on ollut kokonaisuudessaan hyvin monipuolista, eikä tylsiä hetkiä ole päässyt tulemaan montaa.

Kuten varmasti suurimmalla osalla ihmisistä, myös minulla oli kirjastosta hyvin selkeä ennakkokäsitys: se on pelkästään kirjojen hyllyttämistä ja asiakaspalvelua. Vaikka käsityksessä onkin ripaus totuutta, ei minulla ollut kuitenkaan yhtään hajua siitä, kuinka monipuolista kirjastossa tehtävä työ voi olla. Suosittelen harkitsemaa kirjastoa kesätyöpaikkana kaikille, jotka haluavat monipuolisen työn, jossa voi saada maistiaisen asiakaspalvelutyöstä ja järjestelmällisyydestä.

Haluan kiittää kaikkia työkavereita loistavasta opastuksesta ja ilmapiiristä, jossa oli erittäin mukavaa työskennellä.

Kesätyöterveisin

  • Joni
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s